• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    november 2011
    m ti o to f l s
    « Okt   Dec »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  • free counters
  • wordpress visitors
  • RSS samtid&framtid

    • Finland. Ny förvarsenhet för asylsökande i Joutseno. torsdag, 30 oktober, 2014
      I Finland har man i dagarna öppnat sin andra slutna enhet för asylsökande, motsvarande det som i Sverige kallas ”förvar”. Det är ett gammalt men helt renoverat fängelse i Joutseno i östra Finland som nu ska hysa asylsökande som fått avslag på sina ansökningar och ska lämna landet, samt för personer som inte styrkt sin […]

En migga svarar en bloggläsare: ”Samtidigt kan jag säga, att jag har sett många andra ärenden hos Migrationsverket där just den här analytikern har figurerat. Samtliga av de ärenden som jag känner till har lett till att PUT återkallats.”

Det kom ett mejl från en bloggläsare. En migga svarar på det efter bloggläsarens text.

Angående inlägget En migga: ”Problemet är inte de goda människorna, problemet är att journalisterna som skriver om dessa fall inte bryr sig ett dugg om vad som förevarit i de ärenden de skriver om.”

Jag är lite konfunderad. ”Farhan” som han alltså kallas kom till Sverige som 16-åring om man får tro Aftonbladet. Enligt ”miggan” och de tanzaniska kommandotränade handläggarna på deras migrationsverk så skulle han alltså ha varit runt 25 år.

Skulle alltså hans ursprungliga handläggare, lärare, skolkamrater och den här Ewa Emenius som arbetar på ett företag som i sin tur arbetar med just ungdomar som inte kan bo hemma, samtliga ha missat att killen är 25 år? I Sverige som förväntas vara ett bildat land? Under tre år skulle alltså detta passera obemärkt men tanzaniska tjänstemän synar bluffen på 3,5 timmar? Nog för att det finns skickliga bedragare men här snackar vi alltså om en kille som påstås ha haft fru och barn. Tre år utan dem känns ju inte som en vinst. Jag vill minnas att britterna hade planer på att dumpa somaliska asylsökande i Tanzania istället. Har Migrationsverket hittat på nya ursäkter för att lyckas lämpa av lite folk?

Inte nog med det så skall ju sådana här språktester ske anonymt om man läser deras förfarande. Hur kunde ”Farhan” ha mutat någon han aldrig får träffa? Eller ljuger Migrationsverket om sina egna förfaranden? Att tolken (han är inte tolk utan språkanalytiker. Min anm) ifråga dessutom verkar ha friats från anklagelserna verkar inte beröra ”miggan” som vittnar.

Det här fallet påminner ju för övrigt om ett nästan identiskt tidigare i år. Två män som enligt Migrationsverkets ”språkanalysföretag” kom från Tanzania (där de också bott en viss tid av sina liv). De själva påstod sig komma från Bajuni-öarna. Men fyra oberoende tolkar (språkanalytiker, inte tolkar. Min anm.) lyssnade på inspelningar och samtliga (!) sade att männen inte kommer från Tanzania.

Ibland väcker de här anonyma ”miggornas” vittnesmål fler frågor än svar.

Kommentar: Miggorna är inte anonyma för mig. Men varje tänkande människa förstår att de inte kan gå ut under eget namn och berätta det de berättar. De har dock tagit risken att lita på att jag, precis som andra medier, skyddar mina källor. Det har jag gjort i mer än fyra år nu. Att miggorna skriver och berättar gör det möjligt för den som vill, att ta del av en annan sida av asylområdet än den som berättas av journalister i de traditionella medierna. Allmänheten har rätt att få asylområdet beskrivet för sig också från ett håll som traditionella medier så gott som aldrig belyser. Därför är det av stor vikt att miggorna har berättat, berättar och fortsätter att berätta. Och att de får det skydd det innebär att de är anonyma gentemot allmänheten.

En migga svarar:

Jag vet inte exakt hur gammal ”Farhan” är. Varför Eva Emenius trodde att han var minderårig när han kom till Sverige vet jag inte heller och jag vet inte vad hans klasskamrater tror om hans ålder, de har så vitt jag vet inte tillfrågats om detta. Däremot, och utan att känna honom, tror jag mig kunna svara på frågan om varför hans ”ursprungliga handläggare” (det är väl asylhandläggare på Migrationsverket som avses, antar jag) ”trodde” på honom”. Det är sällan verkets handläggare för ensamkommande barn orkar ifrågasätta någons ålder, även om de har börjat göra det lite mer nu. På grund av de krav som ställs för dessa handläggare om att ärenden ska avgöras inom en viss tid, helst under tre månader från ansökan, tar man ofta den lättaste vägen, ifrågasätter inget utan bara beviljar.

Just i den här gruppen av somalier från Bajuni-öarna avgör man ärenden enbart på grundval av språkanalys. De som kommer därifrån får PUT oavsett ålder, eftersom de är medborgare i Somalia från området där det råder inre väpnad konflikt, och även innan där ansågs föreligga väpnad konflikt fick de tillstånd för att de kommer från en Bajuni-klan som alltid varit förtryckt i Somalia.

Språket som talas på öarna är inte somaliska utan en ganska särpräglad dialekt av swahili. Swahili talas annars i Kenya och Tanzania. En analytiker som kan både den här dialekten (genom studier eller genom ursprunglig härkomst därifrån) och swahili kan direkt avgöra om personen kommer från Bajuni-öarna. Däremot kan det vara svårt att avgöra om personen (om han inte själv kommer från Bajuni-öarna) kommer från Kenya eller Tanzania.

Analytikern som gjorde ”Farhans” första analys och som gjort ett otal andra analyser för Migrationsverket är, såvitt jag vet, fortfarande avstängd från sin tjänst i det bolag som Migrationsverket då anlitade. OBS! Analytikern var ingen handläggare och inte heller anställd av Migrationsverket.

Om bloggläsaren som skrivit inlägget ovan känner till att den här analytikern har blivit friad från misstankarna om mutbrott så borde han ha angett källan. Det kan förvisso vara så att analytikern inte i dagsläget är dömd för något brott, som det stod i tidningen AB, men det är knappast samma sak som ”friad från misstankarna”. Kanske prioriteras inte den här typen av utredningar av polisen. Jag vill också påpeka att det är mycket svårt att leda mutbrott av detta slag i bevis. Samtidigt kan jag säga, att jag har sett många andra ärenden hos Migrationsverket där just den här analytikern har figurerat. Samtliga ärenden som jag känner till har lett till att PUT återkallats. Inte på lösa boliner utan efter tre, fyra analyser gjorda av andra analytiker och efter flera muntliga utredningar med den före detta sökanden. Dessutom har man i vissa ärenden även översatt den första analysen, den som ledde till PUT, och av översättningen har tydligt framgått att den sökande inte kunde svara på någon enda fråga trots att han enligt utlåtandet hade ”mycket goda kunskaper” om det område han påstått sig komma ifrån.

Om analytikern sedan förvanskat resultatet av sin analys för pengar, av misstag (!) eller av någon sorts barmhärtighet, det kan inte jag svara på. Det var någon som lämnade ett anonymt tips till Migrationsverket om den här analytikern. Så här kan jag säga: Om jag var en språkanalytiker, anställd av ett företag som Migrationsverket enligt avtal måste anlita, och om jag var den enda som kunde analysera ett visst språk, och om jag visste att språkanalysen var helt avgörande i tillståndsfrågan, så skulle jag inse att jag har en mycket stor makt. Om jag ska tänka vidare så kanske jag, om jag är en sådan språkanalytiker, snart har förstått att jag sitter på en guldgruva. Om jag är utan skrupler, och om jag, när jag besöker mina bekanta eller mitt hemland (Kenya, Tanzania…), berättar jag att jag är tillgänglig mot en viss summa pengar och att det enda jag kräver är att den asylsökande meddelar mig innan just hans direktanalys ska ske så sprids det på olika sätt. Kanske annonserar jag också på nätet eller i lokala tidningar: ”Kom till Sverige, jag fixar PUT, mobilnummer etc.”

Jag vill också fråga bloggläsaren som skrivit texten vad han menar med sin kritik mot att Migrationsverket lämnade ”Farhan” i Tanzania. Tanzania tog emot ”Farhan”. Varför skulle Tanzania ta emot en person som inte är medborgare i landet och inte hör hemma där? Allra helst en somalier. Somalier är tyvärr inte så välkomna vare sig till Kenya, Uganda eller Etiopien numera. Om bloggläsaren menar att Migrationsverket mutar länder för att de ska ta emot personer som utvisas från Sverige så hade han gärna fått utveckla det påståendet eller den tanken.

Till slut vill jag påminna om ett annat fall som numera helt begravts i medietystnad: fallet med det ”somaliska” f.d. ensamkommande barnet* som greps som terrorist på väg från Kenya till Uganda och som sedan visade sig ha två pass med sig, ett svenskt främlingspass utfärdat för en 18-19-årig somalier, och ett kenyanskt hemlandspass utfärdat för en betydligt äldre medborgare i Kenya. Pojken, eller ska vi säga mannen, var ingen terrorist utan bara på besök i sitt rätta hemland Kenya, bland annat för att hälsa på hustrun. Vilket han också erkände. Också denna ”ensamkommande, minderåriga” mannen hade handläggare, lärare etc som utan vidare godtog allting.

Det är inte fel att tro på människan, man får inte bli cynisk även om man ofta blir besviken.

Jag hoppas att jag får veta mer om ”Farhan” och hans EU-anmälan (enligt Aftonbladet) senare.

Kommentar: *Läs om fallet som miggan ovan berättar om i sista stycket: En migga: ”Därför sa han kanske till sin socialassistent att han ville åka på en rekreationsresa till Uganda vilket han fick socialbidrag för.”

© Denna blogg. Vid ev korta citat, var vänlig länka till detta inlägg.
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 196 andra följare