• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    april 2012
    m ti o to f l s
    « Mar   Maj »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • free counters
  • wordpress visitors
  • RSS samtid&framtid

    • SPECIALPRIS på två böcker med rapporter från ett antal blåljugande, icke-existerande personer! torsdag, 24 juli, 2014
      Alla borde läsa miggornas berättelser, som inte har gjort det. Enligt somliga är miggorna ett antal ”icke-existerande, blåljugande” personer. Alltså: de existerar inte, men samtidigt blåljuger de… I verkligheten är de ett antal hårt arbetande, högutbildade jurister och andra, som under lång tid varit handläggare och beslutsfattare i asylärenden. De är statli […]

Det FINNS ett sådant land!

Svenskarna förstår inte ens att skämmas över sin dåliga och kravlösa (jämfört med andra länder) skola, sitt förakt för kunskap och sin mycket stora brist på allmänbildning! De har blivit ett folk som verkligen – precis som sägs i en huvudet-på-spiken-artikel i Svenska Dagbladet idag – inte ens behärskar sitt eget modersmål, som sätter ribban för kunskaper allt lägre och lägre och knappt vågar ställa några krav, än mindre rättvist betygssätta elever i vare sig grundskola eller gymnasium. Ett folk som är så ignorant och dumt att det på allvar tror att man gör unga människor en tjänst när man ger efter och drar ner undervisningsnivån så lågt som möjligt så att ”alla ska klara allt”!  I själva verket lurar man Sveriges unga, de som ska bli vuxna och styra landet (hur nu det ska gå…) och myndigheter och inneha viktiga poster och funktioner. Man snuvar dem på en massa kunskap som unga i andra länder får, som en självklarhet. Inte ens sitt eget språk lär sig svenskar korrekt längre och kraven på kunskaper i landets numera (sedan 2009) officiella språk, svenska, blir slappare och lägre överallt, år för år. Ur artikeln:

Den eskalerande oviljan att lära har gjort att svenska studenter befinner sig i internationell strykklass. Språkkunskaperna har på ett par decennier försämrats drastiskt, liksom allmänbildningen. En universitetslärare i historia får sätta av tid till att lära sina studenter saker som han eller hon själv lärde sig på mellanstadiet.
———-
Ett land som föraktar kunskap förtjänar inga bra lärare eller goda resultat i skolan. Sverige har vad det kan förvänta sig i den vägen.

Vidare kan man i artikeln läsa:

Ponera att situationen varit omvänd, att vi levde i ett land där kunskap var eftersträvansvärt och prestigefyllt.*

I det landet skulle ingen finna sig i att skolor var fulla av mögel, att det regnade in eller att lärare undervisade i ämnen utan att vara behöriga. Man skulle kräva att intagnings- och lämplighetskraven för blivande lärare var höga och att de som tog sig igenom den långa och svåra utbildningen belönades. I ett sådant land skulle ingen ledighetsansökan behöva avstyras, eftersom ingen skulle komma på den befängda idén att ta sitt barn ur skolan för en nöjestripp.

* Det finns ett sådant  land! Det ligger bara en knapp timmes flygresa österut. Samma betygssystem i över hundra år (här finns min morfars betyg från terminerna 1908/09 och 1910/11), relevanta krav på lärare och även på elever. Inget dalt. Inget ”plugga bara för skrivningar” utan plugga för livet. Tuffa studentskrivningar, inte bara rusa ut och skrika ”jag har tagit studenten, fy fan vad jag är bra” utan att ha åstadkommit något som visar att man har fog för att säga ”fy fan vad jag är bra”! Inte heller några ledigheter för att resa på semester under skolterminerna, att bara komma på idén är ofinskt, en sådan begäran visar respektlöshet både mot skolan, kunskapsinhämtningen och mot lärarna. Och bevisligen – år efter år efter år – har finländska elever ständigt bland de bästa resultaten i alla tänkbara internationella skolutvärderingar.

Läs här om Institutionen för lärarutbildning vid Helsingfors universitet och lite om vad som krävs för att bli lärare i Finland, där antalet sökande på varje plats är stort. Här kan man bland annat läsa:

De finländska ungdomarnas PISA-resultat är goda i hela Finland. Skillnaderna mellan skolorna är mycket små. Av de finländska skoleleverna uppfyller 95 procent OECD:s minimikrav för att kunna leva i ett modern samhälle. I ljuset av PISA-undersökningarna framstår den finländska grundläggande utbildningen som både jämlik och kostnadseffektiv.

Varför klarar finländska ungdomar av uppgifter som kräver läsförmåga samt kunskaper i matematik och naturvetenskaper bättre än sina jämnåriga i andra länder? Den höga nivån på den finländska lärarutbildningen har antagits vara en av orsakerna. I Finland har lärarutbildningen redan länge varit akademisk och ägt rum inom universiteten. Lärarutbildningen är också attraktiv: den har många sökande, och antagningsprocenten är liten.

Här finns mer att läsa:
Finland: en enda student skrev nio laudatur! - 17 maj 2008
Det är oförlåtligt att göra svenskarna till ett icke-konkurrenskraftigt folk i den krympande världen! – 10 februari 2011
Finland: Vårens studentskrivningar – 28 mars 2011
New York Times: “From Finland, an Intriguing School-Reform Model” – 13 december 2011

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 163 andra följare