• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    september 2006
    M T O T F L S
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

“Muslimer måste bli smartare medieaktörer”

"Muslimska affärsmän borde köpa in sig i globala mediekoncerner för att hjälpa till att förändra anti-muslimska attityder runt om i världen", sade informationsministrarna från muslimska länder vid en konferens i Jeddah Conference Palace den 13 september.
 
Att tackla den ökande islamofobin i USA och Europa var en av de viktigsate punkterna på agendan under informationsministrarnas två dagar långa konferens, som invigdes av kronprins Sultan.

"Muslimska investerare måste investera i stora medieföretag i hela världen så att de har en möjlighet att påverka deras policy via styrelserna",
sade Ekmeleddin Ihsanoglu, generalsekreterare i OIC (Organization of the Islamic Conference).

Khaled BatarfiKhalid Batarfi, bl.a. chefdredaktör på Al-Madinah
Foto publicerat med tillstånd av Khalid Batarfi

Saudiska journalister höll helt och hållet med. Och så här sa min vän, dr Khalid Batarfi, chefredaktör på Al-Madinah, en tidning baserad i Jeddah:

"Förslaget kommer lite sent, men bättre sent än aldrig".

Det här var förresten Khalid Batarfis slutsats redan i hans doktorsavhandling vid University of Oregon år 1999.

"När jag forskade om partiskhet gentemot Israel i amerikanska medier, upptäckte jag att vänner till Israel i USA hade köpt stora andelar i medieföretag i landet och att detta hade gjorts mycket metodiskt och med det uttryckliga målet att forma opinionen i USA så att den blev mer till Israels fördel", tillade han. "De förstod att göra så redan tidigt."

Enligt  Batarfi är en annat bra sätt att nå ut i Västvärlden att göra engelska versioner av tv-kanalerna Al–Jazeera och Al-Arabiya.

"De är väletablerade och professionella kanaler, men de sänder på arabiska", sade Batarfi. "Om de sände på engelska är jag säker på att det skulle betyda oerhört mycket när det gäller att presentera en korrekt bild av islam och muslimer för den ickse-muslimska världen."

Enligt Reuters äger prins Alwaleed ibn Talal 5.46 procent av mediekonglomeratet News Corp., den Rupert Murdoch-ledda gruppen bakom Fox News Channel. Den här USA-kanalen anses allmänt sprida högervridna åsikter om allt från amerikansk utrikespolitik till invandring och är känd för att inte vara vänligt sinnad mot araber och muslimer.

“Trost prins Alwaleeds andelar i Fox, har inget stoppat dess rabiata anti-arabiska och anti-muslimska tirader, vilket är väldigt synd",
påpekade en västjournalist.

Kultur- och Informationsminister Iyad Madani var rakt på sak i sin kritik av medierna i den arabiska och muslimska världen:

“Bosnien, Nigeria, Mindanao – var det några journalister från arabiska eller islamiska medier som åkte dit? Våra medieföretag saknar folk på fältet. Att komma hit till den här presskonferensen och sedan rapportera om den i tidningarna i morgon är hur lätt som helst. Det svåra är att åka till Mindanao för att rapportera från en mycket stor katastrof."


Källa, bl.a.:

Arab News

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: