Att se och höra en del av deltagarna i debattprogrammet Argument i SVT1 den 17 oktober var nästan smärtsamt. Att folk kan vara så korkade – för att inte säga gemena – att de vill förstöra för svenska barn och ungdomar som redan ligger riktigt illa till i internationella kunskapsjämförelser! är helt ofattbart! Vuxna människor sitter och pratar om elevinflytande och att lärarna inte ska bestämma och att "man måste se varför eleverna skolkar", att man inte ska föra anteckningar om skolk, inte tillämpa kvarsittning, inte göra något alls för att få ordning i klassrummen så att man kan bibringa eleverna kunskap! Skolans viktigaste uppgift är ju – i varje fall i alla andra länder – att förmedla kunskap, inte att agera social inrättning för missanpassade och respektlösa ungar.
Fråga vilka seriösa psykologer som helst med kunskap om hur barn och unga fungerar, så säger de att det är mycket viktigt för barn med tydliga riktinjer och gränser, att lärare ska vara auktoriteter (dock inte auktoritära – det är stor skillnad).
En elevrådsordförande klädd i urringat linne bland alla påklädda människor (den 17 oktober i Umeå, alltså kall höst, inte sommar) tycker att hon vet bäst vad kunskap är och det är minsann inte att veta när Gustav Vasa föddes utan att "ta ansvar"! Hjälp!
Skicka svenska barn som utbyteselever till svenskspråkiga skolor i Finland och låt lärare resa dit på studieresor så att de alla får inspiration från landet som är "bäst i klassen" bland 47 OECD-länder. Ett land där betygssystemet varit förutsebart i ett sekel eftersom det inte ändrats alls och där lärarna är de som har sista ordet, inte eleverna.
Stackars svenska elever och – i förlängningen – stackars Sverige!
Tidigare bloggning i ämnet bl.a. Sverige – ett u-land när det gäller grundskolan (8 juli 2006).
Filed under: Samhälle |
Kommentera