• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Skärpning i skolan!

Griffeltavla"Lösningen på ordningsproblemen i den svenska skolan är inte fler vuxna, utan att de vuxna som finns visar att de bestämmer." Det säger skolminister Jan Björklund till SR Ekot. "Skolans vuxna måste visa vem som bestämmer."

Var tionde svensk skola är enligt skolministern en problemskola! VAR TIONDE SVENSK SKOLA ÄR EN PROBLEMSKOLA! Hur kan man acceptera att ha det så i ett civiliserat land? Och samtidigt som tusentals elever i Sverige går i problemskolor och som svenska elever har dåliga resultat i internationell jämförelse säger en lärare:

"Eleverna har själva satt upp blommor i fönstren och de får vara kvar. Det tycker jag är ett gott tecken."

Suck!

Fler vuxna i skolan löser inte problemen ( eller blommor i fönstren… Min anm.), anser skolministern och jag kan inte annat än hålla med honom när han säger:

"Sverige har flest vuxna i skolan av alla jämförbara länder och ändå har vi mycket stora ordningsproblem så det räcker inte bara med att ha många vuxna utan det handlar också om att de vuxna som finns ska ha auktoritet."

Sverige präglas av "saamattomuus" (som betyder ungefär "att inte få saker och ting att hända") på väldigt många områden varav skolan är ett. Och det är förödande att se hur barns och ungas kunskapstörst släcks och hur de blir understimulerade i skolan för att det ställs för låga krav och inte sätts tydliga gränser som skulle kunna hjälpa dem i kunskapsinhämtningen. Det är otillständigt att tillåta att unga människor blir praktiska analfabeter och i avgrundsdjup avsaknad av allmänbildning och förmåga att klara sig i ett komplext samhälle! Normlöshet och brist på ordning och positiv disciplin i skolorna skadar Sverige både på individnivå och på riksnivå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: