Jag frågade ICAs huvudkontor om hur de kan tillåta att ICA-handlare i Norrland i praktiken trakasserar gamlingar som vi fått exempel på (läs här). Här är ICAs svar:
Vi har fått flera reaktioner, bland annat från journalister, som tycker att ICA centralt borde sätta stopp för den utökade legkontrollen i vissa butiker i norra Sverige. Men inom ICA finns inte den typen av centralstyrning – butikerna drivs av helt självständiga företagare och de fattar sina egna beslut om hur de vill driva verksamheten. Alla ICA-butiker är egna juridiska bolag. Därför går ICA-konceptet inte att jämföra med traditionell franchise.
I det här fallet är det ett 60-tal handlare, främst i norra delen av landet, som bestämt sig för att kolla leg på alla kunder som köper folköl. Beslutet är helt deras eget och det är så det måste fungera inom ICA. Vår hållning är att det är ICA-handlarna som bäst själva avgör vad som fungerar på deras lokala marknad.
Den rekommendation vi ger till butikerna när det gäller legkontroll för ölinköp, är att butiken bör be om leg om man bedömer att kunden är under 30 år. Den mer omfattande legkontrollen som är aktuell i det här fallet är ingenting som ICA centralt rekommenderar men det är inte heller något vi kan hindra genom centralstyrning. Vi har dock uppmärksammat butikerna på risken att framför allt äldre kunder kan uppleva legkontrollen som negativ. Men vi anser fortfarande att det är viktigt att butikerna fattar egna beslut.
Franchise eller inte, dessa dumma handlare i Norrland arbetar under ICAs logo, i varumärket ICAs namn, det går inte att komma ifrån.
Jag begriper fortfarande inte att inte ICA centralt kan gå ut och säga att "nu får ni sluta upp med de där galenskaperna, det skadar vårt varumärke!" För när man från huvudkontoret säger att "vi har dock uppmärksammat butikerna på risken att framför allt äldre kunder kan uppleva legkontrollen som negativ" så framstår man där som handlingsförlamad och inte särskilt smart. Det är väl självklart att en 77-årig farbror och en 88-årig tant "upplever legkontrollen som negativ"! Men inte bara det utan som stockdum, urbota korkad och totalt intelligensbefriad!
Och en sak till: när ICA centralt säger att de fortfarande anser att det är viktigt att butiken fattar egna beslut och när ett 60-tal butiksföreståndare fattar så här totalidiotiska beslut, då borde ICA kanske börja fundera över på vilka andra områden de är lika korkade. Ska verkligen så dumma människor, som inte ser skillnad på en 18-åring och en 77-åring, som bärare av sitt varumärke? det bör ICA fundera över.
P.S. Världen skrattar åt Sverige – igen. Och med rätta.
Filed under: Samhälle |
Kommentera