• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    mars 2008
    M T O T F L S
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan titel lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Migrationsverkets enormt ökade kostnader för offentliga biträden i asylprocessen

Migrationsverket logoMigrationsverkets kostnader för offentliga biträden (juridiska ombud) för asylsökande uppgick år 2006 till 85.885.000 kronor. Under 2007 hade de ökat med 136.309.000 kronor till 222.194.000 kronor, d.v.s. närmare 160 %. Svindlande summor, svindlande ökning! Och hittills under året (januari och februari) uppgår kostnaden för offentliga biträden till drygt 30 miljoner kronor.

Men har man verkligen infört den mest rättssäkra, snabba och effektiva asylprocessen genom att förordna offentliga biträden utan att först ha påbörjat en utredning och därmed kunna ta ställning till om behov av offentligt biträde alls finns? Det är väl detta som ska ses över i enlighet med det kommittédirektiv som regeringen meddelat rörande Utvärdering av instans- och processordningen i utlännings- och medborgarskapsärenden och som ska redovisas i ett delbetänkande i juni i år.

I direktivet står bland annat:
Utredaren ska redovisa och belysa erfarenheterna av den nu rådande ordningen att Migrationsverket förordnar offentligt biträde samt i vilken utsträckning verket förordnar om biträde med tillämpning av 18 kap. 1 § utlänningslagen. Utredaren ska, om det finns anledning till detta, lägga fram förslag till förändringar.

I lagtexten som det hänvisas till står:
18 kap. Offentligt biträde
1 § Offentligt biträde skall förordnas för den som åtgärden avser, om det inte måste antas att behov av biträde saknas..

Det kan väl knappast vara mest effektivt och kostnadsbesparande att låta jurister och advokater till höga timpenningar göra de grundutredningar som tidigare gjordes av Migrationsverkets personal? Dessutom: när Migrationsverkets personal inte gör någon grundutredning, hur ska de då veta om det finns något behov av offentligt biträde? Offentliga biträden behövs ju t.ex. inte om det står klart redan vid grundutredningen att uppehållstillstånd kommer att beviljas och borde inte beviljas om det är helt uppenbart att den asylsökandes historia är falsk och han kommer att utvisas. Kostnaderna för offentliga biträden blivit ohyggligt stora, därför är det viktigt att systemet ses över. Det är ju trots allt skattepengar som används och de ska användas så klokt och effektivt som möjligt. Förmodligen skulle stora summor sparas in utan att rättssäkerheten skulle bli vare sig bättre eller sämre än den är nu.

© Denna blogg. Citera gärna men ang källan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s