• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Viktigt men inget nytt

Sveriges Radios Ekot och P1 Morgon rapporterar idag om hur dåliga offentliga biträden förstör möjligheterna för asylsökande att få en rättssäker prövning och att en otroligt stor del av dessa ombuds inlagor är urusla eller rent undermåliga. Detta är absolut inget nytt. Det har många – inte minst jag själv både under tiden som Medborgarnas flyktingombudsman men också före och efter det – klagat på i åratal!

Man ska också vara medveten om att det som sägs om ombuden (som är absolut sant), är lika relevant när det gäller handläggare och beslutsfattare på Migrationsverket! Detta har jag också rapporterat om otaliga gånger (läs under Asyl&Migration och Vietnamesen i vänsterspalten) under flera år.

På samma sätt som dåliga och oengagerade ombud skadar sina klienter i asylprocessen så skadar också de dåliga handläggarna i minst lika hög grad de asylsökandes sak. Att få både ett dåligt ombud och en dålig handläggare och beslutsfattare på Migrationsverket är katastrofalt för den asylsökande. Att få ett kunnigt ombud som bryr sig om sin klient och känner det ansvar han bör känna när han åtar sig att företräda en asylsökande är en vinstlott för den asylsökande i det stora lotteri som vi för sju, åtta år sedan döpte till Gringolotto. Likaså om man får en kunnig handläggare och beslutsfattare på Migrationsverket.

Det finns också ombud som har 200 klienter samtidigt. Det är inte accepabelt och det går inte att bortförklara och låtsas som att man kan hålla reda på 200 asylsökande samtidigt. Att ha så många klienter på en gång borde inte vara tillåtet. Det borde inte heller finnas ett ”pinnsystem” (i praktiken en sorts ackord) på Migrationsverket, där inte sällan ett löpande-band-förfarande tillämpas och pinnar i statistiken över avgjorda ärende är viktigare än att besluten blir korrekta.

Det är ju bra att Ekot nu rapporterar om det som varit känt i åratal. Det kan vara bra att påminna om det som jag i artiklar och bloggningar kallat ”den havererade asylhanteringen” och ”Gringolotto”. Men man ska veta att man skriker rakt ut i ett svart hål – ingenting förändras till det bättre. Tvärtom.

%d bloggare gillar detta: