• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Förklaring (?) från Telia om varför de tar betalt för autogiro

Apropå Vad är det då för mening med autogiro, Telia? så har följande förklaring (?) och uttalande inkommit från Maria Hillborg, pressansvarig på TeliaSonera:

”Vi jobbar aktivt för att spara vår miljö och minska användandet av papper. Som ett led i detta har vi börjat införa en avgift på mobil- och bredbandssidan om kunderna vill ha en traditionell faktura eller väljer autogiro då kunden får en pappersfaktura utsänd utan inbetalningskort. Men för fast telefoni utgår som regel inte någon avgift, för någon variant på faktura, enda undantaget är de få kunder som valt månadsfaktura, i stället för kvartalsfaktura som är det allra vanligaste”.

Sedan följer en uppräkning av deras villkor för fast telefoni – där man av någon anledning inte tar ut någon fakturaavgift (hur nu det kan ha något med att spara miljö att göra…) och om deras avgifter på mobilt och bredband:

Mobilt:
Kunder som gör förändringar i sina abonnemang eller tecknar nya abonnemang efter
060123 betalar idag 19 kronor för traditionell faktura och autogiro. De allra flesta Telia Mobil-varianter, har månadsfakturering som standard. Om kunden så önskar, kan vi erbjuda kvartalsfakturering.

Bredband:
Kunder som gör förändringar i sina abonnemang eller tecknar nya abonnemang efter
070323 betalar idag 19 kronor för traditionell faktura, autogiro eller månadsfaktura.

Fattar någon logiken? Finns det någon logik? Jag begriper fortfarande inte varför TeliaSonera började lägga på hela 19 kronor för alla kunder som tecknat abonnemang för mobil efter 23 januari 2006 och för dem som tecknat abonnemang för bredband efter 23 mars 2007. Vad är det som har förändrats vad gäller papper och miljö vid dessa datum? Och fortfarande: autogiro kom väl till för att man skulle spara in papper, portokostnader och personal på företagen som slapp skriva ut, kuvertera och posta en massa fakturor? Bra för miljön och för TeliaSoneras ekonomi. Kunderna lade upp betalningen på internet, på autogiro, och sedan drogs beloppet automatiskt. Eller har jag missat något?

Men det är förstås ännu bättre för TeliaSoneras ekonomi att lägga på 19 kronor på en massa räkningar – utan att behöva skicka ut några brev… Och varför görs skillnad mellan räkningar för fast telefoni och moblt och bredband? Vad har det med miljön att göra?

Jag blir bara konfunderad. Och besviken. Jag som har tre abonnemang hos TeliaSonera idag måste nog tänka om. För falskhet och utsugning har jag aldrig gillat. Och jag kan inte hjälpa att just så ter sig det stora teleföretagets agerande för mig.

© Citera gärna men ange källan!