Omkring åttio barn med annat hemspråk än finska eller svenska går i någon av de svenska lågstadierna i Helsingfors. Likt en minoritet bland minoriteten speglar de framtiden.
Så börjar en artikel i Hufvudstadsbladet med rubriken Pilotprojekt i svenska skolor ger stöd åt invandrarbarn. Med ”svenska” menas här finlandssvenska skolor i Finland. I artikeln berättas bland annat:
Man räknar med att barnen i de svenska (svenskspråkiga, min anm.) skolorna i stan representerar drygt tjugo olika språk. Det är fråga om sjuttio åttio barn.
I Blomängens lågstadium ordnar man med hemspråksundervisning i bland annat bulgariska, kurdiska, engelska och spanska. Skolan satsar i år på det Mångkulturella feståret som firas både höst- och vårterminen.
Syftet är att avmystifiera främmande kulturer, traditioner och religioner och lägga grunden för tolerans och kunskap. Det blir workshops, temadagar och så ska man uppmärksamma traditioner som finns representerade i skolan.
Det betyder att eleverna firar genom sagor, matlagning och sång den islamska Eid-al-Fitr festen, luthersk jul, judisk Purim, katolsk Maria Bebådelse och ortodox påsk.
Kommentar: Det är sunt att alla barn lär sig om alla religioner och alla traditioner. Och att verkligen alla barn är med och inte ”befrias” från lektioner som handlar om andra traditioner än deras egna.
Filed under: Finland, finlandssvenskt, finskt |