• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    december 2008
    M T O T F L S
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Skäms, Migrationsverket för att ha orsakat Serajdin ett års lidande i onödan!

Rapport har nu tagit upp det som jag skrev om den 13 december 2007, för ganska precis ett år sedan, under rubriken Nu får ni skärpa er, Migrationsverket!!! Den bör absolut läsas först!

Inte förrän idag, ett helt är för sent, ber Migrationsverket om ursäkt och beviljar Serajdin Sarabi permanent uppehållstillstånd, PUT. ETT ÅR FÖR SENT! VARFÖR?

Det var ju MIG som gjorde fel!!!? Och vad har hänt med de handläggare och de beslutsfattare som slarvade och först skickade ut ett positivt beslut och sedan ett negativt till samme man?

Så här skrev jag i mitt inlägg den 13 december 2007:

Att Migrationsverkets generaldirektör uttryckligen uttalat att om miggor begår fel så får de själva ta ansvar för det, är viktigt i sammanhanget. Jag har frågat honom på vilket sätt detta ansvar ska tas, men inte fått något svar. Här är ett utmärkt tillfälle att visa vad generaldirektörens uttalande betyder. Dessutom: det är inte acceptabelt att ha den inställning som generaldirektören också, samtidigt och paradoxalt nog, gett uttryck för; nämligen att om det begåtts fel inom verket så får den det drabbat klaga hos JO eller JK. Jag har skrivit om det tidigare och upprepar det igen: JO och JK är inte några “allmänna reklamationsbyråer” åt Migrationsverket! Migrationsverket ska rätta till sina egna fel och ta på sig skulden för dessa och inte tvinga folk att klaga och överklaga och anmäla och vänta i åratal på upprättelse!

Ett år senare – ett år för sent – säger generaldirektören, den högste ansvarige vid MIG (se och läs här):

Jag förstår att han haft det svårt och besvärligt. Jag ber om ursäkt å migrationsverkets vägnar. Vi har gjort fel i det här ärendet och det rättar vi till i dag. Vi stoppar avvisningsbeslutet. Seradjin får nu permanent uppehållstillstånd i Sverige.

Varför bad han inte om ursäkt för ett år sedan? Ingenting har förändrats under det år som gått, fakta och felaktigheter i ärendet är exakt desamma nu som då. Men hans senfärdighet har kostat Serjadin stort psykiskt lidande och – som så mycket annat som MIG gör – skadat tilltron till verkets verksamhet.

%d bloggare gillar detta: