• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    februari 2011
    M T O T F L S
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Jämför varför friskolor lyckas ge god (?) undervisning till betydligt lägre kostnad än kommunala skolor!

I ett kort inlägg på ledarsidan i Svenska Dagbladet – Friskolornas vinster är ett underbetyg åt de kommunala – skriver Per Gudmundson bland annat:

Beloppen kan vid en hastig anblick sticka i ögonen – och kritiken låter heller inte vänta på sig. Men det stötande är inte vinsterna, utan att de kommunala skolorna, som får lika mycket bidrag per elev, inte går bättre. Det friskolorna gör i vinst, det slösar kommunerna bort.

Just det. Per Gudmundson anger:

Academedia, med 30 grundskolor, 17 förskolor samt vuxenutbildning, omsatte 2,1 miljarder kronor 2009 och gjorde en vinst på 144 miljoner. Pysslingen, med 79 för- och 28 grundskolor, omsatte 992 och gjorde en vinst på 18,8 miljoner kronor.

Det vore intressant att se en jämförelse mellan t.ex. Academias 30 grundskolor och 17 förskolor (som alltså gjorde en vinst på 144 miljoner kronor 2009) och 30 kommunala grundskolor och 17 kommunala förskolor i samma områden. En sådan jämförelse är egentligen helt nödvändig – det är ju inte rätt att skattebetalare ska stå för så enorma vinster till enskilda, om skolorna klarar att ge god undervisning (är det så?) till betydligt lägre kostnad än vad som hittills pytsats ut.

Om nu Academias skolor och förskolor håller god kvalitet (är det så?) för 144 miljoner kronor mindre än vad de får i skolpengar – varför i hela fridens dar lyckas inte kommunala skolor, som inte är vinstdrivande och som på motsvarande antal förskolor och skolor därmed har 144 miljoner mer att röra sig med än Academia, hålla högre kvalitet? Och vad använder de 144 miljoner kronor mer till under ett år, än Academias skolor?

Dessa frågor är mycket viktiga och någon – långsamma Skolverket eller lite alertare Riksrevisionen? – måste titta på detta och göra just en sådan här jämförande studie. Det har skattebetalarna rätt att kräva.

%d bloggare gillar detta: