• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    januari 2012
    M T O T F L S
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan titel lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

En migga: ”Meningslösa kurser/studiedagar i ämnet ‘trevlighet’ anordnas och är obligatoriska, samtidigt som högen av oavgjorda ärenden växer.”

En migga:

Jag kan tycka att det är konstigt att vi inte får någon ny generaldirektör på Migrationsverket, Dan Eliasson slutade plötsligt för flera månader sedan. Jag har ju jobbat här länge och vet att förr när en generaldirektör avgick så kom en ny nästan omedelbart. Men jag är inte insatt i den här processen på något sätt och det kanske finns nya regler som man måste följa vid tillsättningen av en generaldirektör.

På jobbet har vi förstås en enorm arbetsbörda, det kan var och en som inte jobbar hos oss kanske förstå genom att se på siffrorna av inströmmande asylsökande. Det som är tråkigt, om än inte nytt, är att många som är bra på sitt jobb slutar. Nyrekrytering pågår konstant och väljer man då någon som är kompetent eller som har potential att bli bra så är en sak säker: att den personen slutar så fort han eller hon får ett nytt erbjudande.  Ibland känns det meningslöst att ens lära sig namnen på nya medarbetare eftersom de ändå slutar några månader efter att de har börjat. Men jag kan förstå att de slutar…

Hos oss är arbetsbelastningen enorm och vi ska uppnå mål som är helt orealistiska. Samtidigt ska vi fokusera på att vara extremt trevliga mot våra ”kunder” och deras biträden, mot varandra och mot allmänheten. Meningslösa kurser/studiedagar i ämnet ”trevlighet” anordnas och är obligatoriska, samtidigt som högen av oavgjorda ärenden växer.

Det är inte så att jag menar att vi ska vara otrevliga, jag menar bara att det är en självklarhet och att vi som myndighet har en serviceskyldighet. Det är också självklart att den som arbetar med människor måste respektera dem, oavsett om de är våra ”kunder”, arbetskamrater eller allmänheten. Det borde inte behövas kurser med dialogkartor för detta. Och högarna med oavgjorda ärenden borde inte tillåtas växa på grund av trevlighetskurser.

© Denna blogg.