• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    februari 2013
    M T O T F L S
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

90 procent av de asylsökande har inga eller icke godkända id-handlingar

MIG logoStatistik från Migrationsverkets årsredovisning visar att endast tio procent av de asylsökande har id-handlingar som godkänns av verket.

Citat ur Zulmay Afzalis bok En flykting korsar ditt spår:

framsida_zulmaiEfter en stund kom en mörkhyad, lätt överviktig kvinna med glasögon fram och ropade ut mitt namn. ”Mr Zulmay Afzali!” Hon var mycket artig och välkomnande och behandlade mig som om hon kände mig och hade känt mig länge. Hennes vänliga sätt hjälpte mig att slappna av och att känna mig lite lugnare. Hon bad mig följa med och eskoterade mig till sitt rum. Där fanns ett skrivbord med en dator och två, eller det kanske var tre, besöksstolar. Jag satte mig i en av dem, mitt emot Migrationsverkets tjänsteman.

”Så ditt namn är Zulmay Afzali”, sa hon, ”och du har skrivit ditt födelsedatum här. Har du några id-handlingar som bevisar vem du är?” ”Javisst”, svarade jag. Hon stirrade på mig och tystnade helt när jag lade fram flera id-handlingar på bordet framför henne. Jag undrade vad hon tänkte, varför hon reagerade som hon gjorde, så jag frågade om något var fel. ”Ingenting är fel, men vanligtvis, när vi ber att få se id-handlingar så säger den som söker asyl, att han inte har några handlingar alls. Det är den typen av svar vi brukar få. Så när du presenterar dina dokument för mig när jag ber om dem så är du unik. Ingen, alltså inte en enda person har några handlingar”, sa min handläggare och skrattade. ”Men om jag inte talar om vem jag är, hur ska ni då veta om jag ljuger eller talar sanning, hur ska ni då veta vem jag är?”, frågade jag. Hon tittade på mig och log igen och så började hon skriva in mina uppgifter på datorn.

Köp pappersboken eller ladda ner e-boken här!

© Denna blogg.