• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    januari 2011
    M T O T F L S
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Om floskler och triggerord

Integrationsministern slår floskelrekord har Newsmill satt som rubrik på min text om integrationsminister Erik Ullenhags artikel på DN Debatt – Svenska muslimer får inte skuldbeläggas som grupp – den 13 januari.

Jag vill främst uppmärksamma det faktum att så många karriärpolitiker, som ofta under mycket lång tid – ibland hela sitt vuxna liv – rört sig i politiska kretsar och där tillägnat sig en vokabulär som för oss andra utanför den världen ter sig som just floskler. Men jag tycker också att vi ska fundera över hur mycket vi styrs – medvetet, omedvetet och undermedvetet – av politiker och journalister, som har vad som på floskelspråk kallas ”problemformuleringsprivilegiet”, ett så löjligt ord att jag nästan inte förmår skriva det men gör det just för att visa hur löjligt det är.

Den som är intresserad kan läsa både Erik Ullenhags DN Debatt-artikel och min text på Newsmill och själv bedöma vad den tycker.