• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    februari 2009
    M T O T F L S
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    232425262728  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Missförstånd…

eliasson_dan2tobias-billstromI mitt förra inlägg undrade jag över om det föreligger en schism mellan Migrationsverkets generaldirektör och migrationsministern och i så fall vad den handlar om. I TV4 Nyheterna framställdes det som att det är ”bråk” mellan de två. Jag förstod inte vad det hela gick ut på, vilket jag också skrev. Nu kommer en dementi om ”bråk” i form av ett uttalande av migrationsministern, bland annat i TV4 Nyheterna:

Det är beklagligt att mitt uttalande förstods på det sättet, det var inte avsikten. Detta är ganska teknisk materia och jag borde ha uttryckt mig på ett tydligare sätt.

Migrationsverket kan INTE rådgöra med Migrationsöverdomstolen om hur de ska besluta i ett visst ärende, vilket mitt uttalande kunde tolkas som och det måste rättas till.

Jag och Dan Eliasson är helt överens om hur ordningen fungerar och ska fungera. Jag har fullt förtroende för honom och Migrationsverket och vet att de har många tuffa beslut att fatta. De sköter sin uppgift på ett kompetent sätt med rättssäkerheten i första rummet.

Det är ju självklart att Migrationsverket inte kan rådgöra med Migrationsöverdomstolen och jag är övertygad om att migrationsministern aldrig har menat det heller. Han har ju sagt att man får söka vägledning i de beslut som högre instanser avger. Och så är det ju, där finns inga oklarheter.

Vem var det som såg till att det blev en höna av en fjäder, kan man undra…