• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    juni 2006
    M T O T F L S
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

    • Utan rubrik lördag, 6 juni, 2020
        Sedan den 5 maj 2005 har jag ideellt granskat, redovisat, översatt, kommenterat och publicerat ofta unikt material, särskilt miggornas rapportering. Om ni uppskattar texterna, informationen, rapporterna, kommentarerna, stöd gärna via Subscribe med 1 krona om dagen = 30 kronor i månaden, eller med valfritt belopp via Donate, Swish eller Bankgiro.  Alla bidr […]

Vad GÖR Migrationsverkets sökandeombudsman?

Migrationsverket logoChrister MunterChrister Munther

Foto: Migrationsverket

I Aktuellt 21 den 7 juni medverkade, förutom våra klienter Mohammed (som kränktes av MIG-chefen i Hedemora) och Mohammed (vars ärende ligger i Europadomstolen), också MIG:s sökandeombudsman, Christer Munther. På ett halvår, sa han själv, har han endast handlagt sex ärenden!!! Ett i månaden… Det kan vara ett misförstånd eller otydligt uttryckt av honom själv, men det var vad som framkom i Aktuellt.

Som jag sa redan den 23 december 2005 (se längst ner i denna text) så borde det för varje tänkande människa ha varit solklart att det var helt meningslöst att inrätta en position som denna inom det verk som de flesta sökande räds och skyr som pesten! Och det handlar då inte explicit om just Christer Munther utan om vem som än hade sökt den positionen. För:

a) vilka asylsökande har förtroende för en sökandeombudsman på MIG?
b) hur skulle de ens hitta honom, om de mot all förmodan skulle vilja ha kontakt med honom?
c) att nå honom har inte varit lätt heller för de svenskar som försökt…

I Aktuellt 21 pratade Munther vidare om att det inte bara är på MIG som det är problem med dåliga attityder hos personalen. Han sa att de finns liknande attityder på andra verk också (som om det var det han skulle uttala sig om…), bl.a. på Posten där han själv jobbat. "Attityderna där var inte heller att leka med", sa han.

Jag avstår från att vidare kommentera ovanstående, läsarna kan säkert tänka och analysera ovanstående själva…

Här är en (bråk)del tidigare inlägg om sökandeombudsmannen och etiska rådet vid MIG (mer att läsa finns under rubriken Asyl&Migration under "Kategorier" i högerspalten):
Migrationsverkets beslut att inrätta sökandeombudsman är orealistiskt (23 december 2005)
Etiskt rå(d) på Migrationsverket (15 februari 2006)
Etiskt rå(d)d på Migrationsverket (forts) (18 februari 2006)
Migrationsverkets sökandeombudsman svarar inte på samtal och mejl (den 9 mars 2006)
"Nu ska du ut och flyga!" (den 13 mars 2006)
Facket kräver stöd åt MIG-anställda (3 januari 2006)
Är personalen till för verksamheten eller verksamheten för personalen? (den 4 maj 2006)

Till den som citerar: ange källa!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: