• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

    december 2015
    M T O T F L S
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

En migga: ”Men jag är inte så nöjd med vår ledning.”

En migga skriver, så här i juletid:

profileVi jobbar mycket nu, jag har också varit utsänd till andra orter.

Jag tycker att vi gör så gott vi kan och jag delar inte uppfattningen i så kallade alternativa medier att alla asylsökande antingen är lycksökare eller terrorister. Min åsikt är att vi ska hantera dem som söker asyl här enligt de lagar och regler som vi har.

Jag är inte insatt politiken utan försöker agera enligt våra lagar och den värdegrund som jag har och som inte skiljer sig från Migrationsverkets. Jag tror också att Sverige kan hantera denna situation på ett värdigt sätt. Men jag är inte så nöjd mer vår ledning.

Jag orkar inte skriva så mycket om det, men på det stora hela handlar det om att ledningen inte finns där för oss i personalen samt att den är lite som vindflöjeln och ger olika instruktioner beroende på varifrån vinden blåser. Vår generaldirektör har jag inte träffat men han inger inget förtroende i sina bloggningar. Ett problem är också att han – generaldirektören – har omgett sig med en stor stab av människor som ingen vet vad de gör för nytta. Dessa personer skulle kanske behövas mer i den operativa verksamheten, det vill säga på golvet. Liksom alla teamledare och småchefer.

Vi är väldigt långt borta från den platta organisation som en gång var idealet. Det nya är att vi ska börja registrera vad vi gör på daglig basis. Jag antar att anledningen är att vår ledning tror att vi sitter och läser Aftonbladet på nätet dagarna i ända i stället för att jobba. Jag har ingenting emot denna kontroll, annat än att det tar tid från viktigare saker, som handläggning av ärenden. Men om man nu inför detta så kan kanske teamledarposten avskaffas. Den infördes ju för att hålla koll på vad vi gör…

© denna blogg.

Finland. ”Huvudprincipen är att den som har egna medel ska bekosta sin återresa själv.”

Turvapaikanhakijoita palautetaan MTV Uutiset 21.12 2015Klicka på textrutan för att komma till texten på MTV Uutisets sajt (på finska).

Asylsökande återsänds med reguljärflyg – störningar ibland

Varje vardag avlägsnas cirka 11 utlänningar från Finland. En del av dem reser med vanligt reguljärflyg.  Med reguljärflyg reser också personer som utvisas på grund av brott och sådana som inte vill lämna landet.

Polisinspektör Mia Poutanen förklarar att i sådana här fall så eskorterar två poliser personerna till deras hemländer så att man kan garantera övriga passagerares säkerhet.

– Vanligtvis är det två eskortörer per utvisad – det  är också en fråga om arbetssäkerhet. I varje enskilt fall görs en riskbedömning.

Fram till november månads slut har 2.817 utlänningar med utvisningsbeslut skickats hem från Finland. Bland dem har cirka 500 eskorterats ända till sina hemländer.

Mia Poutanen berättar att eftersom en hel del av dem som polisen eskorterar inte vill lämna landet, har det ibland varit stökigt ombord på planen.

– Personerna har emellanåt orsakat störningar ombord på flygplanen. De har fört en massa oväsen och spottat på eskortörerna med mera. Det har varit alla möjliga sorters händelser, konstaterar Mia Poutanen. Övriga passagerare har dock aldrig skadats eller varit i fara.

Om det är många som ska utvisas till samma land chartrar polisen ett plan så att man kan återsända tiotals personer samtidigt. Polisen berättar att hundratals albaner som kom till Finland i början av sommaren och fick avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd, återsändes i chartrade plan.

Huvudprincipen är att den som har egna medel ska bekosta sin återresa själv. En hel del asylsökande har lämnat Finland och återvänt på egen hand.

© Översättning Merit Wager

Finländska medier serie grön