• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Vidare om den dåliga styrelsen för den viktiga verksamheten

I inlägget Om en uppblåst man med anger management problem, missbruk av skattemedel, feghet och inkompetens – allt i ett berättar jag om kulmen på en horribel hantering av en människa som man manövrerat och manipulerat ut ur en verksamhet (här kallad ”företaget”) och av medarbetarna i företaget som inte haft ett pip att säga till om och bara körts över. Dessutom har man satt hela den samhällsviktiga verksamhetens framtid på spel genom att hantera skattemedel på ett högst egenmäktigt och felaktig sätt. Närmare en miljon kronor denna gång och stora summor även tidigare. Man har en person som sköter ekonomin (utan faktisk kunskap för det) som lätt räknar fel på en miljon (som man valt att låta stanna kvar…) och har använt företagets (skatte)pengar till att betala saker och ting som inte alls ska betalas med dessa pengar. Och då menar jag inte utköpen av folk på mer eller mindre lösa boliner, för här finns också annat som inte tål dagens ljus.

Som om inte allt detta vore mer än nog så agerar företagets styrelse fortsatt svekfullt och kränkande mot den person de manipulerat och manövrerat ut.

I styrelsen finns prominenta personer: en del har positioner som förutsätter allmänhetens förtroende. Mitt förtroende för dem allihop är rubbat i sina grundvalar och min besvikelse och ilska över hur de agerat är stor. Jag har nu ställt ett antal frågor till den del av styrelsen som inte var med vid det famösa mötet i måndags. Och jag förväntar mig svar på dem – alla har förhoppningsvis inte samma svåra anger management problem som advokaten som jag berättar om i förra inlägget – så de ska väl klara av att svara på några raka frågor. Det ska bli intressant att få deras svar och förklaringar. Samtidigt måste jag säga att det inte skulle förvåna mig om så gott som hela styrelsen avgår och ställer sina platser till förfogande, någon skam i kroppen har de kanske. Men det kan också vara så att resten av styrelsen inte vet vad de främsta och tongivande har sysslat med. En något förmildrande omständighet i så fall, men egentligen inte så mycket eftersom en styrelse är ansvarig gemensamt för vad som görs.

Fortsättning följer.