• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Eva Wikberg, tidigare rektor vid Maria Elementarskola, har ordet

I ett antal tidigare inlägg har delar av historien om hur styrelsen för Stiftelsen Maria Elementarskola utan någon vettig och faktisk anledning gjorde sig av med sin rektor sedan fem år, Eva Wikberg, belysts. Läs dessa inlägg först:

Om en uppblåst man med anger management problem, missbruk av skattemedel, feghet och inkompetens – allt i ett
Vidare om den dåliga styrelsen för den viktiga verksamheten
Fortsättning på historien om företaget som använde skattepengar på helt fel sätt
Vidare i berättelsen om den urusla styrelsen som leker med människor och med skattepengar
Om företaget som hanterar medarbetare som spelknappar
Nu får styrelsen ett brev…
Maria Elementarskola. Tyvärr.

För att ingen ska kunna förvränga, vinkla eller på något annat sätt förvanska Eva Wikbergs berättelse (vilket bl.a. styrelsen försökt göra i brev till lärare och föräldrar) berättar hon den här på bloggen, med sina egna ord. Hon skriver bland annat:

Efter fem år som rektor har jag velat utöva det mandat som, åtminstone på papperet finns nedskrivit i min ledningsinstruktion. Mitt mandat har varit tydligt utformat, men jag har erfarit att det inte gällt i verkligheten. Jag kan inte leda en skola där jag inte fritt kan förfoga över skolans lokaler för att härbärgera skolans verksamhet, där det råder total brist på ekonomistyrning och där stora utgiftsposter eller felräkningar uppstår utom min vetskap. På fråga om dessa lägrar sig tystnaden i skolans ledning, i styrelsen.

Läs hela Eva Wikbergs berättelse här.

Reflektion: lever skolans styrelse själv upp till skolans hederslag?