• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Vickys Livs – Sandro till minne av Affe

Sandro Runström, pappa till fotbollsspelaren Björn Runström (Bajen) och boende på Söder:

Blev i tisdags uppringd av en ledsen son som satt på Nytorget och berättade för mig att Affe gått bort. Förstummad och misstrogen frågade jag honom: ”Vilken Affe….inte våran Affe på Vickys väl?”! ”Jo, tyvärr Farsan….våran Affe!”

Känner fortfarande sådan oerhörd sorg. Nytan blir aldrig detsamma utan Affe. ”Justa killar har grön/vita hjärtan” lyder refrängen på en av låtarna på Bajen CD:n. Jag undrar om det ändå inte måste vara så att textförfattaren kände Affe? Affe var för mig sinnebilden av Söderkisen med ett stort och varmt grönvitt hjärta. Hur ofta har man inte tagit sig omaket med en liten omväg för att handla hos Affe? Omaket med omvägen kompenserades normalt mångfalt av den lilla pratstunden med Affe och undantagslöst vandrade man vidare hemåt med ett leende på läpparna efter den.

Min son var daglig kund hos Affe då han hämtade sina tidningar där innan han släntrade vidare till sitt stamlokus på Nytan. Som varande en av Hammarbys fotbollsspelare hade sonen och Affe en hel del att diskutera med tanke på hur Affe vurmade för Bajen. Förra året då ni var inne och filmade på Vickys kom sonen förbi som vanligt. Kameran rullade då Affe framförde ett ”litet” önskemål inför kvällens match på Söderstadion mot Helsinborg. Två mål från sonens sida mot skåningarna skulle inta sitta helt fel. Sonen svarade honom att det var lugnt, han skulle sätta två ”påsar” för Affes räkning på Söderstadion på kvällen. Matchen slutade med Hammarbyvinst med 6-2 och sonen infriade sitt löfte genom att göra 1-0 och 2-0 för Hammarby/Affe.  Affe berättade sedan för mig hur någon från filmteamet ringt upp honom dagen efter och jublat: ”Han gjorde det!!!” Det grämde Affe att den scenen med sonen föll bort i slutklippningen och han sa flera gånger till mig att han skulle tala med dig för att få sekvensen på DVD. Om det hann bli av vet jag inte. Affe hade ju så många järn i elden….

Då sonen Björn klev in på banan mot GAIS på Söderstadion i ondags hade vi en överenskommelse. Han måste bara sätta en påse tillägnad Affe! Det måste vara ett sätt att hedra Affe som han skulle ha uppskattat. Tyvärr hade Björn problem med en ljumske och kunde inte ta i som vanligt i löpningarna. Han hade ont. Frågade honom varför han inte bytte… ”Kunde väl för f*n inte vika ner mig innan jag gjort Affes mål”, blev det förebrående svaret. Efter 5-1 målet vinkade Björn för byte men strax därefter släppte smärtan. Tror banne mig att Affe hade ett finger med i spelet där också liksom han hade kring det mesta som hände runt Nytorget.

Det kändes befriande för Björn att dagen efter matchen sätta ner sin bukett med det lilla meddelandet ”Fixade ett mål åt Dig igår Affe…”, utanför Vickys.

Tack för alla trevliga stunder och alla skratt  Affe. Mina tankar går till Affes familj.

Lämna en kommentar