• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Be my guest # 81: Birgitta Elfström, jurist

Birgitta Elfström maj2009_3Gästbloggning från Birgitta Elfström, jurist och Mellanösternexpert samt medlem i Internationella juristkommissionen. Hon har tidigare arbetat i 18 år på Migrationsverket, bland annat som beslutsfattare, och lät sig aldrig stoppas av låga tak eller rädsla för repressalier utan uttalade sig även då högt och tydligt när hon upptäckte felaktigheter. Birgitta Elfström är en flitig debattör i olika tidningar och har medverkat i Sveriges Radios program Klassiskt magasin den 31 oktober 2008 där hon talade om sin stora uppskattning av Daniel Barenboim och hans fredsorkester West-Eastern Divan som samlat musiker från Egypten, Syrien, Libanon, Jordanien, Tunisien, Palestina och Israel i en unik kombination.

Ett ny sätt för Migrationsverket att spara pengar – låt folk jobba gratis!

Den 25 mars kl. 13-16 var jag inbjuden av asylenheten på Sagåsen i Kållered för att föreläsa om ”Statslösa palestiniers rättsliga ställning”. Det var många asyl-handläggare och beslutsfattare som kom till föreläsningen. Det verkade som alla var mycket nöjda med att höra om statslösa personer i Libanon, Syrien, Jordanien, Gaza och Västbanken och Gulfstaterna, om UNRWA, UNHCR och UNCCP-mandaten, om olika ID-handlingar m.m.

Jag skickade en räkning och begärde ersättning för 3 tim. á 2.760 kronor samt reseersättning med 234 kronor. Enhetschefen Leif Andersson återkom på mail med information om att jag endast kunde få betalt för resekostnaderna  eftersom inget beslut om arvode togs då jag bjöds in. Naturligtvis accepterade jag inte detta. Chefen återkom då på mail med information om att han skulle lämna över det hela till rättsenheten. Jag har ännu inte fått betalt.

För snart två år sedan var jag inbjuden till asylenheten i Gävle för att tala om statslöshet. Då betalade Migrationsverket mig 3.000 i föreläsararvode. Häromdagen berättade en migga att hans chef tyckte att han skulle begära ersättning med 2.500 kronor i timmen för en föreläsning utanför verket.

Det kanske finns en ny policy som säger att vissa av Migrationsverkets föreläsare inte skall ha betalt. Jag är tydligen en av dem. Jag har lagt ner enorma resurser på att, under mycket lång tid, skaffa mig gedigna kunskaper om statslösa personers rättsliga ställning, bland annat genom otaliga resor i Mellanöstern, genom att delta i internationella seminarier och debatter m.m. När jag själv arbetade på verket var det en självklarhet att föreläsare fick betalt. Men tiderna förändras…

Här är min räkning. Min kompetens och mina unika kunskaper torde utan vidare och absolut vara värda lika mycket som Migrationsverket betalar till sina konsulter från McKinsey & Co, varför det är exakt samma timarvode jag fakturerat.

Läs fler gästbloggningar här.

En migga om barn som medel för att få uppehållstillstånd

Så här kan det också vara, som en migga skriver:

Om sjukdomsinvandring etc

En förälder med en svår sjukdom kommer till Sverige helt utan asylskäl med sitt barn. Den andra föräldern är kvar i hemlandet och väntar. Barnet börjar må dåligt här eftersom den ena föräldern ryckt det från dess trygga sammanhang och tagit det till ett nytt land, nytt språk och nytt sammanhang.

Barnet måste tas om hand av helt främmande svenska fosterfamiljer medan den asylsökande föräldern vistas på sjukhus. Allehanda välmenande människor skriver intyg om hur dåligt barnet mår och att barnet och föräldern genast måste få uppehållstillstånd, annars följer Sverige inte barnkonventionen.

Men ingenstans i barnkonventionen står det att alla barn alltid mår bäst i Sverige och att alla barn genast ska beviljas uppehållstillstånd här när föräldrar ansöker om det, enbart just för att de är barn! Tvärtom. Det står i barnkonventionen att det är föräldrarna som är ansvariga för sina barn.

Att föräldrarna använder sina barn på detta sätt – och även på andra sätt – i asylprocessen är något som man har svårt att ta till sig och acceptera oavsett hur länge man jobbat på Migrationsverket. I synnerhet om man själv är förälder. Det är så synd om dessa barn som inte förstår varför de befinner sig i Sverige och som saknar sina anhöriga och sina kompisar i hemlandet. Det är synd om barn som har blivit tillsagda att lära sig en berättelse utantill, en läxa som de kan rabbla upp vid en muntlig utredning på Migrationsverket. Detta är pinsamt både för barnet och för utredaren och barnets berättelse kan i de allra flesta fall inte läggas till grund för något beslut eftersom den är så dålig.

Det är så fel att föräldrar helt utan asylskäl använder sina barn som ett medel för att försöka få uppehållstillstånd i Sverige.

Kommentar: Så här kan det också vara. Svart och vitt, inte svart eller vitt. Att bara berätta en sida av saken på ett visst område är inte rätt, men det finns många som av någon anledning anser att det är just det man ska göra. På asylområdet. Inte annars. Men åsikts- och yttrandefrihet finns inte om man väljer att censurera verkligheten.

© Denna blogg.