• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Blandade lördagsfunderingar 2

image2169

Efter att ha varit ute och gått samt stannat upp och tagit en kopp kaffe och läst kvällstidningarna bland alla lönehelgsshoppande människor, har jag några funderingar till (förutom dem som finns i inlägget före detta). Nämligen:

image2170Pär Nuder. Foto: Riksdagen

1) Varför förnedrar sig förra statsrådet och socialdemokraternas ekonomiska talesman (f.d.), Pär Nuder? Jag har många gånger undrat varför svenskar så sällan slår näven i bordet eller bara säger upp sig och går när de blir illa behandlade. I stället stannar de kvar på sina dåliga arbetsplatser och lider och får sömnsvårigheter och går in i väggar och känner sig mobbade etc. Varför står folk ut med sådana liv? Nu menar jag inte att Pär Nuder hör till skaran (i alla fall inte än) som känner sig direkt mobbad eller kommer att "gå in i väggen". Nej, för han förnedrar sig i stället (som jag upplever det) och säger:

"Jag är mycket glad och stolt över det som Mona har sagt om mig."

Men Herre Du Milde, en högutbildad människa, 44 år gammal, som t.o.m. varit statsråd i den svenska regeringen är "glad och stolt över vad Mona har sagt" när hon ju de facto har sparkat honom! Eller sidsteppat eller petat eller bett flytta på sig eller vad man nu väljer att kalla det. Varför kryper han för denna Mona? Jag kommer aldrig att förstå mig på ett sådant beteende. Aldrig.

image2172Åsa Hagelstedt, v, ersättare (?) i Södermalms stadsdelsnämnd. Foto: Stockholms stad.

2) Vilken krampaktig idé! Vad är meningen med den? Att få medieuppmärksamhet? Åsa Hagelstedt, v, ledamot i Södermalms stadsdelsnämnd slår in vidöppna dörrar med sitt fullständigt onödiga förslag om att "regnbågsmärka Södermalm"! Hon säger:

"Jag vill att vi ska kunna säga att här vet vi att alla människor inte är heterosexuella och att vi välkomnar alla."

Vilken gallimatias! Jag har bott på Södermalm i flera decennier och kan tala om för den yrvakna och oinfprmerade Hagelstedt att här har det under hela den långa tiden levt och trivts alla sorters människor. Gamla, unga. Barnfamiljer. Kändisar. Psyksjuka. Alkoholister. Nyrika. Svenskfödda, utlandsfödda och allt mittemellan. Konstnärer, politiker, ministrar, arbetare. Bajen-fans, DIF-fans och alla andra sorters fans. Och definitivt hetero- homo- och metrosexuella. Vi behöver verkligen inte någon politiker som sätter en stämpel vår stadsdel som redan är så varierande, öppen och välkomnande! Och, förresten, varför tror hon att Södermalm är "hennes"? Så här svarar nämligen Åsa Hagelstedt på frågan om varför just Södermalm i Stockholm skulle regnbågsmärkas:

"Någonstans ska jag (JAG?) börja och varför inte hos mig (MIG?)"

Förresten: i Expressen lilla miniintervju med Åsa Hagelstedt har hon angett att hon är "ledamot i Södermalms stadsdelsnämnd". Men när man tittar på vilka som är ledamöter i år så finns hennes namn inte med. Inte ens under ersättare i stadsdelsnämnden finns hennes namn med! Tittar man däremot under hennes namn så står det att hon är ersättare i stadsdelsnämnden… Och tittar man under historik så finner man att hon har varit ledamot i Stadsdelsnämnden Södermalm t.o.m. 21 januari 2008 men att hon nu är ersättare i densamma! På sidan med bilder av ledamöter och ersättare i Södermalms stadsdelsnämnd finns dock Åsa Hagelstedt med under "ledamöter". Det är förstås inte hennes fel att det är så här rörigt på sajten, men snacka om regnbågsinformation! Själv måste hon i alla fall veta om hon har slutat som ledamot den 21 januari i år eller inte…

Blandade lördagsfunderingar 1

image2169

1) "Manliga finländska riksdagsmän gör sig skyldiga till fyra av tio sexuella traksserier i riksdagsborgen", står att läsa i en liten notis i Dagens Nyheter den 26 januari. Är det då alltså kvinnliga riksdagsledamöter som gör sig skyldiga till sex av tio sexuella trakasserier i nämnda borg?

2) Tack till reportern Nathan Schachar, för att han använder det underbara ordet "moloken" i sin text! I en artikel den 26 januari i Dagens Nyheter om hur Egypten misslyckades med att stänga gränserna mot Gaza, skriver han:

"Hamas bär skulden för detta, men Israel måste bidra till att desarmera den humanitära krisen", sade en mycket moloken Yusuf Boutros-Ghali, egyptisk finansminister.

För dem som inte känner till detta trevliga (!?) ord – moloken – kan jag berätta att det betyder: sorgsen, dyster, betryckt, modstulen, modfälld, slokörad. Själv är jag just nu lite extra förtjust i att använda ordet "framgent" och slår gärna ett slag för detta korta, koncisa ord med vilket man kan ersätta lite längre haranger som bland annat "i fortsättningen" och "för framtiden". "Haranger", förresten, är också ett trevligt ord. Det betyder ungefär "långrandigt yttrande" och "tom ramsa".

3) En offentlig utredare (var kom denna nya yrkeskår ifrån, egentligen?) ska det vara ett brott ifall en fotomodell "förutom att vara klädd i enbart underkläder, även intar en kroppsställning, som resulterar i en framställning av modellens person som ett objekt genom avskalning av all naturlig omgivning och uppenbar fokusering på modellens fysiologiska könsegenskap?". Läs här hela Thomas Gürs bisarra berättelse om det allt mer omfattande statliga ingripandet i och styrandet av allt som går att ingripa i och styra.

Kanske är det några av er som läser dessa lördagsfunderingar som har egna dylika som ni vill dela med er av? (Söndagsfunderingar går förstås också bra). Särskilt om ni finns i andra länder, det vore intressant att veta vad man funderar över i Brunei, Tyskland, Elfenbenskusten, Andorra, Thailand, Saudiarabien, Georgien, Laos, Finland – ja, var som helst! Mejla mig gärna om ni vill dela med er av era funderingar!

Lättsam LördagsLäsning

Om det fiktiva företaget Bonk, grundat i Nystad år 1893, då företagets grundare Pär Bonk i sitt festtal förkunnade: "Människan vill ha maskiner – maskinen är till för att göra människan lycklig. Jag skall skänka människan maskiner hon blir lycklig av". Läs mer här: Bonk Business Inc – en unik ansjovisindustri.

LatinJag har skrivit om det tidigare, men tänkte påminna om nyhetssändningarna på latin på YLE, världens enda nyhetssändningar på latin, som presenteras så här på engelska:

Nuntii Latini – News in Latin – is a weekly review of world news in Classical Latin,
the only international broadcast of its kind in the world,
produced by YLE, the Finnish Broadcasting Company.

Här är en av Nuntii Latinis senaste nyheter, från från den 24 januari 2008, kl 17.33:

Quid Nokia in animo habeat

Nokia, societas Finnica telephonulis conficiendis, fabricam suam Bochumi, in urbe Germaniae, sitam claudere eamque in Romaniam transferre decrevit.

Och här finns också infomation om vilka Elvis-låtar som litteraturprofessorn vid Jyväskylä universitet, Jukka Ammondt, översatt till latin och spelat in och var man kan beställa dem. Bland annat:

Quate, Crepa, Rota (Shake, Rattle and Roll)
Tedere me ama (Love Me Tender)
Ursus Taddeus (Teddy Bear)
Jukka Ammondt 2Jukka Ammondt 1Jukka Ammondt 3

 

Bluffostron i änglahår med wakame-alger och wasabi

Som sagt: jag är inte mycket för matrecept. Några recept har jag ändå lagt ut på bloggen under de 2 år och 9 månader som jag har bloggat.:

Ålandspankka, mitt första recept!
Elenas georgiska morotssallad
Piamaris knackkorv med dip
Havsabborre med rabarber
Ryskfinskt recept

Och nu råkade jag se ett recept med det lätt bisarra namnet Bluffostron i änglahår med wakame-alger och wasabi på Yles svenska sajt. Om ni vill tillaga det (jag vill det absolut inte!) så här till helgen, så finns receptet här.

Skriv inte till mig anonymt!

Till er som läser min blogg och hör av er med kommentarer:
Stort tack till alla er som hör av er via mejl och framför intressanta synpunkter, kommer med vederhäftiga inlägg samt resonerande och initierade kommentarer och som inte gör det anonymt! Ni är i majoritet och det är jag glad för. Ni håller inte alltid med mig men ni framför era åsikter på ett civiliserat sätt och får mig att tänka till och kanske någon gång också ändra mig eller åtminstone lära mig något nytt. Jag uppskattar den feed back många av er som läser min blogg ger och även om jag inte alltid hinner svara alla (jag försöker!) så läser jag förstås och tar till mig det ni skriver.

Till de fega och osäkra typer som hör av sig utan att ange vilka de är:
Skriv inte anonymt till mig!
Jag är inte ett dugg intresserad av anonyma åsikter, behåll dem för er själva. Jag svarar inte på mejl från personer som inte kan stå för sina åsikter, som inte undertecknar med sina egna namn. Människor som vräker ur sig en massa smörja för att de mår dåligt, är allmänt osäkra eller bara rätt och slätt fega har jag ingen lust att vara slasktratt åt. Min tid räcker inte till för att agera kurator om ni mår dåligt och vill spy er galla på andra för att det får er att må bättre. Sök hjälp på annat håll!

Bananmonarkin Sverige

bananerI bananmonarkin Sverige måste lagar och regler inte alltid följas. Inte av alla. I bananmonarkin Sverige struntar Migrationverket i praktiken i vad JK säger. Polisen också. I bananmonarkin Sverige kan en polis uppmana en asylsökande att ljuga för sin ambassad och påstå att han varit här som turist (i många år…) och att han tappat sitt pass och behöver ett nytt så att Polisen ska kunna utvisa honom. När den asylsökande vägrar ljuga används det mot honom och han anses inte medverka till sin egen utvisning… Dessutom uppmanar Polisen i bananmonarkin Sverige en asylsökande att hitta på en ny identitet och söka nytt pass i falskt namn och på falska uppgifter. Den asylsökande blir chockad över att det går till så i ett land som Sverige. Att han uppmanas till urkundsförfalskning. Han vägrar. I bananmonarkin Sverige lyssnar inte de som har makt och ansvar hur mycket man (=jag) än rapporterar, anmäler och larmar; det är som att ropa rakt in i ett svart hål. För vem bryr sig om att asylbarn hamnar hos fel familjer eller bara ”försvinner”? Vem bryr sig om att asylsökandes rättigheter kränks eller att de utsätts för fara när uppgifter som inte ska komma deras ambassader till del ändå gör det? Vem bryr sig när Migrationsverket gör fel och vägrar rätta till dem? Vem bryr sig över att många asylsökande måste vistas i bananmonarkins parallella värld Ingenmansland i åratal medan andra (som ingen vet säkert vilka de är ens en gång) släpps in i det svenska omhändertagandesystemet efter bara några veckor eller högst några månader? Ingen!!!

Migrationsverket pressar den asylsökande att fylla i mängder av uppgifter om sig själv (OBS! Inte en passansökan!) och överlämnar alla uppgifter till den asylsökandes hemlands ambassad. Jag lämnar in en anmälan om detta till Justitiekanslern – JK i september 2006 och i augusti 2007 kommer JKs kritik mot Migrationsverket och Polisen. Det föranleder inte mer en någon krusning på ytan. Vore jag JK skulle jag börja undra varför mitt ämbete finns om mina beslut, min kritik inte leder någon vart!

Trots att Migrationsverket försatt min klient Thanh (och även hans landsman och tidigare min klient Hoa) i fara genom att överlämna handlingar som skadar honom till Vietnams ambassad så bryr verket sig inte om att efter JKs kritik bevilja honom uppehållstillstånd. Inte heller har han beviljats uppehållstillstånd på den lagenliga grund som föreligger: verkställighetshinder. Thanh irrar fortfarande, efter 5 år 3 månader och 21 dagar, omkring i det svenska asyleriet och kommer ingenvart. Migrationsverkets ledning känner i detalj till ärendet och borde ha agerat. Generaldirektören kunde ha tagit sig an Thanhs ärende och fattat beslut om permanent uppehållstillstånd sedan verkets anställda inte vägt in alla omständigheter i fallet när en ny ansökan lämnats in.

Men generaldirektören valde en annan väg. Han valde att gå bakom ryggen på Thanh och på mig som är hans ombud och kontakta två högt uppsatta personer på utrikesdepartementet och för att be dem – uttryckligen och med namns nämnande – hjälpa till att skaffa handlingar för mina två vietnamesiska klienter Thanh och Hoa så att de ska kunna utvisas! Av ca 17.000 asylsökande som har beslut om utvisning men uppehåller sig i landet, valde generaldirektören ut två enskilda fall där Migrationsverket kritiserat av JK… Detta skedde i slutet av oktober 2007 och var droppen som fick bägaren att rinna över: jag slutade som Medborgarnas flyktingombudsman den 19 november 2007, efter fem otroliga och fantastiska år, för att asylhanteringen helt har gått överstyr. Generaldirektörens agerande i dessa enskilda ärenden var det som avgjorde – efter det visste jag att jag inte kunde lita på Migrationsverket eller dess ledning. Tyvärr, jag hade gärna velat kunna göra det!

Uppdrag granskning i SVT tog den 23 januari upp frågan om hanteringen av asylsökande sekretessbelagda handlingar och uppgifter och även JKs beslut efter min anmälan. Beslutet kan läsas här. Man får gå in under ”beslut” och sedan ”tillsynsärenden” och därefter scrolla ner till Kritik mot Migrationsverket och Polisen för deras agerande i samband med försök att verkställa avvisning till Vietnam [2007-08-24]. Beslutet har diarienummer 6229-06-2. Dokumenten som Thanh och Hoa tvingades fylla i och underteckna och som Migrationsverket sände till Vietnams ambassad finns under kategorirubriken Vietnameserna i vänsterspalten. Man får scrolla tills man ser blanketterna, som jag har scannat in. Vill man läsa hela den tidvis dråpliga, tidvis absurda, ibland vansinniga och inte sällan hårresande historien så får man börja nedifrån och läsa uppåt.