• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Finlandssvensk ordbok # 16

finlandssvensk ordbokDet finns många annorlunda, spännande och lite konstiga ord i finlandssvenskan. Jag sprider dem så gott jag kan genom att ta upp dem här på bloggen. Det var i mars 2006, för snart två år sedan, som jag började lägga ut finlandssvenska ord ihär på bloggen, och det har hittills blivit 16 inlägg (inklusive detta). De tidigare 15 inläggen finns här: # 1, # 2, # 3, # 4, # 5, # 6, # 7, # 8, # 9, # 10, # 11, # 12, # 13, # 14, och # 15.

KAFFEDORIA
kafferep, kaffebjudning

KAFFEKNORR
kaffekask, kaffehalva, kaffegök

KAFFEPANNSMÖSSA
huv för kaffepanna för att hålla kaffet varmt

KAFEPORO
kaffesump (från finskans kahviporo)

KAFFETAND; KAFFETANDEN VÄRKER
jag är kaffesugen

JURIDISK KNOPP
juridisk nöt

KAKASK
tårtkartong

KAKSPADE
tårtspade

KALLKONTOR, KALLA KONTORET
skafferi, kallskafferi, sval

Källor:
min egen vokabulär och Finlandssvensk ordbok av Charlotta af Hällström och Mikael Reuter, Schildts förlag.

Bloggläsare i 156 länder

image2173Det finns läsare av bloggen också i (på?) Kap Verde, som är en stat på en ögrupp i Atlanten, upptäckt av portugiserna år 1460. Innan öarna koloniserades av Portugal var de obebodda. Kap Verde är en republik med ca 421.000 invånare och blev självständigt år 1975.

Läs mer om Kap Verde bland annat här och här.

Vid en ny genomgång av i vilka länder det finns människor som läser min blogg, kan jag konstatera att antalet länder nu är 156. De finns listade här.

Sweden’s safe haven for Iraqis is filling up

Euronews logoEuronews har lagt upp inslaget om den irakiska asylinvandringen till Sverige. Inslaget presenteras så här:

"Sweden is the world’s number one shelter for highly qualified Iraqi refugees. Yet Stockholm is urging the other countries of the EU to open their doors wider. Sweden is facing tough asylum questions. Its generosity feeling a strain, it may have to pull in the welcome mat."