• Kategorier

  • Arkiv från 5 maj 2005

  • Kalender

  • free counters
  • wordpress visitor counter
  • RSS Merit Wager

Advokaterna är besvikna

Advokat Björn Sandin har försvarat en av de tre pojkar som fälldes för dödsmisshandeln av 16-årige Riccardo Campogiani. Han är besviken över domen.

"Han (klienten) har inte aktivt deltagit i någon våldsutövning mot Riccardo", säger Sandin och utlovar ett överklagande till hovrätten. "Självklart ska vi överklaga."

Läs mer bl.a. i Metro, som ovanstående citat är hämtat från.

Ja, det är förstås fullt förståeligt att advokaterna är besvikna och kommer att överklaga via det skattefinansierade rättsväsendet för att försöka få sina stackars "barn" till klienter frikända, samtidigt som de själva tar ut vad de kan i arvoden. Självklart. För det är nog så, som jag skrev tidigare bland annat här på bloggen, att Riccardo sparkade ihjäl sig själv. Varför ska då tre helt oskyldiga killar behöva sitta i ungdomsfängelse i tre år? Det är ju helt outrageous! I stället borde förstås Riccardo dömas postumt för misshandel av sig själv och vållande till sin egen död. Hans familj borde dömas att betala rejäla skadestånd till "barnen" som knappt ens var närvarande, än mindre nuddade vid Riccardo med sina fina skor. Jag menar: någon rättvisa måste det ju ändå finnas i detta land!

“Det är alltid bra att ha uppehållstillstånd i ett annat land”

Nedanstående inlägg kommer från en jurist och Mellanösternkännare som, precis som jag själv, förstår att asylhanteringen är både svart och vitt. Och att Sverige inte gagnas av att man medvetet undanhåller hela bilden. De enda som gagnas är främlingsfientliga partier som kommer att skörda mängder av röster i nästa val och komma in i riksdagen och få än fler mandat i kommuner och landsting. "Gammelpartierna" väljer ju konsekvent att sticka huvudet i sanden. Denna jurist är också, precis som jag själv, starkt engagerad för asylsökande med asyl- och skyddsskäl (enligt den utlänningslag som gäller i Sverige) och har, liksom jag, agerat ombud i flera fall där Migrationsverket – som så ofta – hanterat ärenden felaktigt och huvudlöst.

Här följer Mellanösternexperten tillika juristens inlägg, som jag publicerar främst för att den är en stark kritik mot Sverige och dess myndigheters blåögda, godtrogna och slapphänta hantering av den viktiga asylfrågan:

Det är alltid bra att ha uppehållstillstånd i ett annat land

Runt om i Sverige finns lokaler som fylls med kvinnor och barn som klär sig i svart från topp till tå och med gröna bindlar knutna runt huvudet. Kvinnorna kvider och gråter samtidigt som de lär sina barn att slå sig själva med kedjor och svärd. De åkallar imamerna Hussein och Ali. Under tiden jobbar många av kvinnornas män – inte vitt utan svart.

Det finns irakier som kommer till Sverige med mycket blod på sina händer. De har mördat hundratals landsmän som var i opposition till det nuvarande styret i Irak. Detta uppger de naturligtvis inte till Migrationsverket utan de påstår istället att de själva är förföljda.

Många asylsökande kommer till Sverige med buntvis med dollarsedlar. Här talas det inte om 10.000 dollar, det nya systemet är att beteckna 10.000 dollar som en "bok". "Hur många böcker har du?". Den som har väldigt mycket pengar talar i stället om block: "Jag har tre block". Således ännu tjockare buntar med dollarsedlar. De får snabbt sina positiva beslut av Migrationsverket nu för tiden. De köper fastigheter i Sverige. De åker till Syrien och köper ännu fler fastigheter. Sedan åker de tillbaka till sitt hemland Irak och återupptar sina affärer och bor i sin bostad. Det är alltid bra att ha uppehållstillstånd i ett annat land.

Många av de asylsökande som fått permanent uppehållstillstånd lever på socialbidrag trots att de har fast inkomst. Men inkomsten är inte vit utan svart. Makar skiljer sig. De får bostadsbidrag, socialbidrag och underhållsbidrag. De har två bostadsadresser men bor ändå ihop under samma tak. De har funnit ett sätt att utöka sin kassa.

Flera av de asylsökande som till Migrationsverket uppger att de är irakier är i själva verket från Syrien, Libanon, Iran eller Turkiet. De köper sig falska identitetshandlingar. Migrationsverket godkänner många av de förfalskade handlingar som visas upp. Det är lätt att lura Migrationsverkets personal eftersom många av dem är nyanställda och har dåliga kunskaper om identitetshandlingar.

Nu har också "tagande av muta" spritt sig i Sverige. Det gäller främst bland f.d. asylsökande, att det är lättare att få ett jobb om man lägger upp några tusen kronor under bordet. "Det är helt klart att du inte får ett jobb eftersom du inte är villig att betala muta". Så är det också hos vissa bostadsbolag.

"Hitta på ett projekt i ditt forna hemland och du kan få bidrag till detta av den svenska staten samtidigt som du hjälper dina landsmän att smugglas till Sverige. Hitta på ett projekt och få bidrag. Redovisa sedan dina utlägg med kvitton, men säg inte att du fått bidrag från fem andra länder också", o.s.v., o.s.v. i det oändliga. Och Sveriges regering, riksdag, myndigheter, polis – för att inte tala om Migrationsverket – blundar.

Detta är exakt vad som pågår i Sverige. Om inget görs nu kommer ett uppvaknande för sent. Egentligen är det redan för sent.

Enkelspåriga anonyma skribenter tror att allt är svart ELLER vitt!

Enkelspåriga människor finns det gott om. Sådana som tror att det bara finns svart eller vitt, höger eller vänster och alltid bara en sanning, inte olika sanningar och komplexa skeenden och förhållanden. En del enkelspåriga svart/vita-, höger/vänster- och "den enda rätta sanningen"-människor citerar mina texter på sina bloggar och ser bara det de i sin enkelspårighet förmår se.

För att kanske lite grann få dessa enkelspåriga att förstå (om det går) framhåller jag, som några gånger tidigare på denna blogg, att jag inte är partipolitiskt eller egentligen ens alls politiskt intresserad. Om jag är "medelklass", vilket någon skrev, så är det en etikett som denne enkelspårige skribent (eller om det är en "hon" – det är ju alltid lättare att skriva gallimatias om andra när man är anonym…) självsvåldigt klistrar på folk. Jag vet inte ens vad som idag menas med "medelklass"…

Och så enkelspåriga är vissa att de helt korkat skriver att de undrar varför jag inte engagerar mig i Sverigedemokraterna eftersom jag skriver som jag skriver, d.v.s. anger fakta som vem som helst kan kolla upp samt låter människor med stora kunskaper på asylomådet få skrivutrymme på min blogg. Jag har förresten också låtit asylsökande komma till tals på bloggen både med egna texter och genom att citera dem. Men det skriver enkelspåriga inget om…

Under fem år var jag Medborgarnas flyktingombudsman och agerade bl.a. ombud för otaliga asylsökande. Jag har sett och hört mer än förmodligen dessa enkelspåriga tyckare någonsin kommer att göra. Jag har sett människor med asyl- eller skyddsbehov behandlas oerhört illa av myndigheterna och har agerat kraftfullt (i handling, inte i ord) mot detta. Jag har samlat in kläder, pengar, leksaker etc till asylsökande och jaghar alltid – i precis alla sammanhang, också här på bloggen – talat mig varm om rätten till asyl och att vi ska behandla dem som har asyl- eller skyddsskäl och som får uppehållstillstånd väl och bidra till att de känner sig välkomna. Jag har hundratals vänner bland asylsökande och f.d. asylsökande, numera mer eller mindre välintegrerade i det svenska samhället. De har berikat – och berikar – mitt liv och ger mig insikter och kunskaper som jag aldrig annars skulle kunna få.

Jag tar helt avstånd från Sverigedemokraternas politiska budskap som verkar vara att det i Sverige helst bara ska bo svenskar och att utomeuropeiska utlänningar ska bo i sina länder. Att vi inte ska adopera barn från utomeuropeiska länder och att vi ska ta emot så få flyktingar som möjligt. Jag vet inte om jag återger deras budskap och målsättning helt korrekt här, jag har inte läst deras partiprogram utan refererar bara det jag läst i tidningar och hört i radio och tv.

Jag kommer alltid att säga "som det är", så gott jag kan och så gott jag vet. Har jag t.ex. fakta om att det kommer människor hit med falska pass och nationaliteter så berättar jag det. Andra fakta som att asylinvandringen ökat med 50% i år jämfört med förra året och att Sverige är det land som tar emot flest irakier i Europa och USA kommer jag också att framföra – de är ju absolut ovedersägliga. Den som är rädd för fakta eller som duckar och stoppar huvudet i sanden för att dessa fakta inte överensstämmer med hans/hennes vision, den är det synd om. Och om det finns sådana strutsmänniskor som har politisk och lagstiftande makt, då är det synd om Sverige också.

Det står inte på något sätt i motsatsförhållande till varandra (som enkelspåriga tror) att jag samtidigt tycker att Sverige ska bevilja asyl- och skyddsbehövande uppehållstilsltånd och bidra till att de får en god start i sitt nya land som att Sverige inte ska bevilja dem som inte har asyl- eller skyddsskäl uppehållstillstånd och en fristad här. Det är heller inget jag har hittat på, det är den lagstiftande församlingen, riksdagen, och den stadfästande regeringen som "hittat på " det och satt det på pränt i utlänningslagen.

Till alla enkelspåriga fegisar, bl.a. sådana som bloggar anonymt, vill jag säga: stå för era åsikter under era egna namn och försök att inse att det mesta här i livet har flera sidor. Eller som Dr Phil lite skämtsamt brukar säga: "There are three sides to every story – his side, her side and my side". Till slut: fakta är alltid fakta och det kan inte ens emkelspåriga ochanonyma skribenter ändra på.